Sabtu, 08 Desember 2007

CERPEN SEDIH(Arti Persahabatan)

Misha sinkap kembali tabir ingatannya. Sharon. Manis nama itu, semanis orangnya. Dialah kawan karib Misha yang selalu diingatannya. Sudah enam tahun mereka mengenali antara satu sama lain. Kegembiraan dan keperitan hidup di alam remaja mereka melalui bersama. Tetapi semua itu hanya tinggal kenangan sahaja. Misha kehilangan seorang sahabat yang tidak ada kalang-gantinya.

Peristiwa itu berlaku dua tahun yang lalu. Sewaktu itu mereka sedang berada di kantin sekolah. Misha sedang marahkan Sharon kerana mengambil pena kesukaannya tanpa izinya dan menghilangkannya.

Apabila Misha bertanya, dia hanya berkata yang dia akan menggantikannya. Misha tidak mahu dia menggantikannya. Kerana pena yang hilangtu berlainan dengan pena yang akan diganti oleh Sharon. Pena yang hilang itu adalah hadiah daripada Sharon sewaktu mereka pertama kali menjadi sepasang kawan karib.

"Aku tak mahu kau menggantikannya! Pena yang hilangtu berharga bagiku! Misha memarahi Sharon." " Selagi kau tak jumpa penatu, selagi itulah aku tak akan bercakap dengan kau!" Marahnya Misha pada Sharon. Meja kantintu di hentaknya dengan kuat hingga terkejut Sharon. Misha yang mukanya memang kemerah-merahan, bila marah bertambahlah merahlah mukanya. Sharon dengan keadaan sedih dan terkejut hanya berdiamkan diri lalu beredar dari situ. Misha tahu Sharon berasa sedih mendengar kata-katanya itu. Misha tidak berniat hendak melukainya tetapi waktu itu dia terlalu marah dan tanpa dia sedari, mutiara jernih membasahi pipinya.

"Sudah beberapa hari Sharon tidak datang ke sekolah. Aku merasa risau. Adakah dia sakit? Apa yang terjadi" Berkata-kata Misha seorang diri. Benak fikirannya diganggu oleh seribu satu pertanyaan "EH! Aku nak pergi kerumahnyalah" Berbisik Misha di hatinya. Tetapi niatnya berhenti di situ. Dia merasa segan. Tiba-tiba talipon dirumah Misha berbunyi "Ring,riiiiiiiing,riiiiiiiiing,riiiiiiiing"Ibu Misha yang menjawab panggilan itu."Misha, oh, Misha "Teriak ibunya. "Cepat, salin baju. Kita pergi rumah Sharon ada sesuatu berlaku. Kakaknya Sharon talipon suruh kita pergi rumahnya sekarang jugak" Suara ibu Misha tergesa-gesa menyuruh anak daranya cepat bersiap. Tiba-tiba jantung Misha bergerak laju. Tak pernah dia merasa begitu. Dia rasa tak sedap. Ini mesti ada sesuatu buruk yg berlaku. "Ya Allah, kau tenteramkanlah hatiku. Apapun yang berlaku aku tahu ini semua ujianmu. Ku mohon jauhilah segala perkara yang tak baik berlaku. kau selamatkanlah sahabatku." Berdoa Misha pada Allah sepanjang perjalanannya ke rumah Sharon.


Apabila tiba di sana, rumahnya dipenuhi dengan sanak -saudaranya. Misha terus menuju ke ibu Sharon dan bersalaman dengan ibunya dan bertanya apa sebenarnya yang telah berlaku. Ibunya dengan nada sedih memberitahu Misha yang Sharon dilanggar lori sewaktu menyeberang jalan berdekatan dengan sekolahnya." Dia memang tidak sihat tapi dia berdegil nak ke sekolah. Katanya nak jumpa engkau. Tapi hajatnya tak sampai. Sampai di saat dia menghembuskan nafasnya, kakaknya yang ada disisinya ternampak sampul surat masa ada dia gengam ditangannya" terisak-isak suara ibu Sharon menceritakan pada Misha sambil menghulurkan surat yang Sharon beriya-iya sangat ingin memberikannya pada sahabatnya.

Didalam sampul surat itu terdapat pena kesukaanku. Disitu juga terdapat notadaripadnya.


MISHA SHARMIN,
AKU MINTA MAAAF KERANA MEMBUAT KAU MARAH KERANA TELAH MENGHILANGKAN PENA KESUKAANMU. SELEPAS ENGKAU MEMARAHI AKU, AKU PULANG DARI SEKOLAH SEWAKTU HUJAN LEBAT KERANA INGIN MENCARI PENAMU.DI RUMAH AKU TAK JUMPA.TAPI AKU TAK PUTUS ASA DAN CUBA MENGINGATINYA DAN AKU TERINGAT, PENATU ADA DI MEJA SCIENCE LAB . ITUPUN AGAK LAMBAT AKU INGIN KESEKOLAH KERANA BADANKU TAK SIHAT TAPI DENGAN BANTUAN SITI DIA TOLONG CARIKAN. PENATU SITI JUMPA DIBAWAH MEJAMU. TERIMA KASIH KERANA TELAH MENGHARGAI PEMBERIANKU DAN PERSAHABATAN YANG TERJALIN SELAMA SETAHUN. TERIMA KASIH SEKALI LAGI KERANA SELAMA INI MENGAJARKU TENTENG ERTI PERSAHABATAN.

SHARON OSMAN.

Kolam mata Misha dipenuhi mutiara jernih yang akhirnya jatuh berlinangan dengan derasnya.Kalau boleh ingin dia meraung sekuat hatinya. Ingin dia memeluk tubuh Sharon dan memohon maaf padanya tapi apakan daya semuanya dah terlambat. Mayat Sharon masih di hospital. Tiba-tiba dentuman guruh mengejutkan Misha daripada lamunan. Barulah dia sedar bahawa dia hanya mengenangkan kisah silam. Persahabatan mereka lebih berharga daripada pena itu. Misha benar-benar menyesal dengan perbuatannya. Dia berjanji tak akan membenarkan peristiwa ini berulang kembali. Semenjak itu Misha rajin bersolat dan selesai solat dia akan membaca al quran dan berdoa dan bersedekahkan ayat-ayat al quran kepada sahabatnya. Dengan cara ini sahajalah yang dapat Misha balas balik jasanya Sharon dan mengeratkan persahabatanya. Semoga dengan kalam Allah Sharon akan bahagia di alam baza.

37 komentar:

WT mengatakan...

nah, ini blog yang pastinya diincar para kawula muda yg doyan akan cerpen.

so, kepada penulis, update terus ya

blogsaya mengatakan...

ceritanya keren jg, terutama bagian cerita cinta. dalam eui....cleti

Novita mengatakan...

cerpen u mnrk jg. bs bt cerpen sndr?

Nury mengatakan...

hix...menyedihkan...
yah..meskipun manusia kadang bs khilaf & menjadikan hal2 kecil mslh bsr sampai2 merusak hubungan, tapi yg namanya sahabat itu merekalah yg mngrti kita..
Jagalah sahabat2 yg sudah kamu dapat seperti mutiara yg berharga..ato kamu akn kehilangan mrk selamanya..

Lina Agustina mengatakan...

sedih banget deh cerpennya

LyeN mengatakan...

Menyedihkan...
Kadang penyesalan emank datang belakangan..maka bersyukurlah dgn apa yang kita punya..
Memaafkan emank sulit, tapi apa salah nya mencoba..daripada terlambat seperti cerita di ats..

My Private Pensive mengatakan...

masih ingat kata madam fatimah?

"It's no used crying over spilt milk."

capai apa yg ingin kamu inginkan.
n hargai apa yang telah kamu capai friend.

thedy mengatakan...

mau tahu tentang persahabatan masuk blog gua

Ena mengatakan...

ceritanya menyedihkan ya.. cerita horornya mana?

Telecommunication-World mengatakan...

Gila wen g m koment foto lu aja he2,wajah lu mirip bangat ama L.H Kadir he2 dengan pakai topi yang begituaan?Atau lu anak angkatnya ye he2?

Vini mengatakan...

cerpennya bagus wenn

liz_loveness mengatakan...

wah ternyata wendy suka cerpen jg ya.....g minta cerpen buatan lo donkz hehehe
g tgg cerpen terbaru ya.....^_^

Zoey mengatakan...

Seru juga^-^

mell_kumell mengatakan...

hmm . .cerpennya bagus bgd.blh gg cerpen2 Anda saya posting di blog saya?
Yuk,kita berbagi postingan.hehe . .di tunggu kunjungannya ya di mellbiruu.blogspot.com ^.^

the rinos mengatakan...

heh.mantep de buat tgs b.ind thx kaka...

syabry mengatakan...

wuuhhhh menarik jga cerita'aaa......

Anonim mengatakan...

mkci yya....
aq suka cerpen...
apalahi klo menyedihkn..
tp aq gk ingindt crita hidup q menyedihkan...
....so,,,,teruzkn menulisnya yya..
thankz

Anonim mengatakan...

cerpenx b9us....
izin share yc...

YustiCiaszz mengatakan...

wah cerpen bagus bngt,.. smpai nyentuh hti,....

Anonim mengatakan...

bagus g mana buat nya bagi2 dong plis

dedesyy mengatakan...

siipp bangett !! aku terharuu :'(

lanjutkan

dedesyy mengatakan...

siiipp .. terhaRu saya baca nya :((
huhuhu

ARTI SAHABAT LOVER'S mengatakan...

kerennn

pemuda mengatakan...

tambah ge donk

infa mengatakan...

kalo' ngmong ttng shbt ucch jd ke inget ma sobat q

Timmy mengatakan...

Waw, ijin buat dipake bahan tugas sekolah gan :)

Anonim mengatakan...

aku sedih dan menangis,,,,pas ma kisah ak...

inggit rahmawati mengatakan...

satu kata buat cerpen ne..
keren !!!

putri kawakl mengatakan...

like it !

bella mengatakan...

it's good

aiman mengatakan...

sedih... ada juga tersurat dan tersirat di balik cerita ini... ape2 pun mmg BEST!!!!

Deden mengatakan...

huft..sedih euy..ingtlah sobat,sebelum terlambat,jangan lupakan nd tinggalkan sahabat,apapun yg terjdi sampai kiamat

`~|LCD|~` mengatakan...

Request ::
Cerpen PERSAHABATAN ..
Yg SedikiT Or Jgn Banyax Banyax Kalimat Nya !

Tamara Gita mengatakan...

teman-teman..
ikuti blog saya ya...
"Berbagi Bersama"
di sini kamu bisa kirimkan cerpen, puisi, curhat (terbuka dan tertutup), dsb.

tamaragita.blogspot.com

ikuti ya ..
trima kasih..

Vita Ayrara Avrischa mengatakan...

Keren cerpennya.
Memang arti sebuah persahabat lebih dari segalanya..
Karna adanya sahabat kita dapat mencurahkan isi hati kita atau mereka yang paling mengerti kita.

Hema Lavigne Abbey CrossboneZ mengatakan...

Sungguh sangat menyentuh ceritanya
hikz
baguss baguus
lanjutkan ^_^

Ayu Dewi Putri mengatakan...

ihh, inikan cerpen udah punya orang. gue pernah baca kok. persis banget cerita. cuma beda nama doang. jangan jangan cuma copast doang lagi. huft :/